(Recenzja) WKKDCC #014. Batman. Zagłada Gotham

Dzieło Mike’a Mignoli oraz Richarda Pace’a pierwotnie ukazywało się w okresie od listopada 2000 do stycznia 2001 r., licząc łącznie trzy części (oryg. Batman: The Doom that came to Gotham #1-3). Osadzona w 1928 roku wizja Batmana, stanowi odejście od tego, co znamy z większości komiksów o Nietoperzu. Na potrzeby historii scenarzyści zmienili różne rzeczy, nadając niektórym postaciom zupełnie nowe role. I tak ojciec Bruce’a, Thomas Wayne, jest jednym z pierwszych kolonistów Gotham, a Oswald Cobblepot to uniwersytecki profesor, który prowadził ekspedycję badawczą na Przylądku Wiktorii na Antarktyce. 

Historia zaczyna się, kiedy Bruce Wayne razem ze swoją załogą przybija do Przylądka Wiktorii, aby zbadać i ocalić członków wyprawy profesora Cobblepota. Jednak to co znajduje na miejscu, sprawia, że wspomnienia wracają.

Zagłada Gotham fabularnie nie należy do dzieł wybitnych. Połączenie Batmana z motywami Cthulhu zaowocowało pokręconą, dziwną i niespecjalnie zaskakującą historią, w której scenarzyści sami chyba nie wiedzieli, czy chcą zrobić komiks o Przedwiecznych, czy o Nietoperzu. Wydarzenia rozwijają się nieśpiesznie, przy czym wszystkie wątki z Cthulhu sprawiają wrażenie wciśniętych na siłę. Obecność większości postaci, czy to nowych person, czy dobrze znanych osób jak Dick Grayson, nie ma praktycznie żadnego uzasadnienia i są niczym wyssane z palca popychacze fabularne. Bohaterów jest za dużo, wątki się rozgałęziają, rozwlekając historię, a szkoda, bo gdyby drugoplanowych bohaterów ograniczyć i dedykować więcej miejsca Batmanowi, historia mogłaby być o wiele lepsza. 

wkkdc-batman-zaglada-gotham

Całości brak też wyrazistszego klimatu. Historia Mignoli i Pace’a nie jest ani straszna, ani mroczna, nie zaliczymy jej też do trzymającego w napięciu kryminału czy thrilleru. A szkoda, bo Cthulhu mógłby w mroczne uniwersum Batmana wnieść prawdziwą grozę. Sięgając po ten album, miałam cichą nadzieję, że wejdę w świat brudnego, mrocznego urban fantasy, z wiktoriańskim i lekko groteskowym stylem Mignoli. Niestety o wiele lepiej, kiedy Mignola pozostaje ilustratorem, jak w komiksie Gotham w świetle lamp gazowychNie można jednak całkowicie odmówić Mignoli talentu do pisania scenariuszy. Jego seria Hellboy i późniejsza B.B.P.O. są świetne, a pracował przy nich zarówno jako scenarzysta i ilustrator. W przypadku Zagłady Gotham nie udało mu się stworzyć zajmującej historii. Pierwszą jest Gazownia, również duetu Mike’a Mignoli oraz Troya Nixeya, a drugą Demon #1. I niestety Gazownia jest lepsza niż tytułowa opowieść.

Jedynym z nielicznych plusów jest tu kreacja Batmana, który zyskał na przenosinach do 1928 roku. Bez swoich zabawek, zaplecza i jaskini, jest o wiele bardziej naturalny i rzeczywisty. A przez to silniej osadzony w całej opowieści, mimo że często ustępuje miejsca postaciom drugoplanowym. Podobnie w poczet niewielu plusów zaliczę stronę wizualną. Album ogląda się naprawdę dobrze, a lekko karykaturalny, z pozoru niechlujny styl Troya Nixeya (ilustracje), Dave Stewarta (kolory) i Dennisa Janke (tusz), nadają całości uroku.

Niestety komiks mogę polecić jedynie zagorzałym fanom Mignoli i Pace’a, ewentualnie Cthulhu. Jeśli ktoś scenarzystów nie zna, a też nie jest zaznajomiony z lovecraftowskim światem, może mieć problem z Zagładą Gotham. Komiks wydaje się mieszanką zbyt wielu pomysłów i motywów. Niemniej trudno też szukać pozycji podobnych, poza Gotham w świetle lamp gazowych. W jakiś sposób te historie to unikat chociaż mają niedopracowane wizje.

wkkdc-batman-zaglada-gothamOcena: 5/10

Kolekcja: Wielka Kolekcja Komiksów DC Comics
Tom zawiera: Batman: The Doom that came to Gotham #1-3, Batman: Gotham Knights #36, The Demon #1
Scenariusz: Mike Mignola, Richard Pace
Rysunki: Troy Nixey, Dennis Janke, Dave Stewart
Tłumaczenie: Jarosław Grzędowicz, Marek Starosta
Wydawca: Eaglemoss
Liczba stron: 192
Premiera: 22 lutego 2017

 

Scythe

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close