The Mind

Małe pudełko, 120 kart, w tym 100 kart z liczbami od 1 do 100. Nie za mało do dobrej zabawy? Co to, to nie.

W The Mind zagra 2, 3 lub 4 graczy próbujących przejść 12, 10 lub 8 poziomów i mając do dyspozycji od 2 do 4 żyć oraz jedną gwiazdkę shuriken. Karty poziomów układa się tak by ten najmniejszy był na wierzchu. Potem tasuje się wszystkie 100 kart przedstawiających liczby i rozdaje graczom w ilości odpowiadającej poziomom, np. po jednej na 1 poziomie albo po sześć, gdy dotrą do poziomu 6. Pozostałe tworzą stos do dobierania.

Grający deklarują czy są gotowi do rozpoczęcia zabawy na danym poziomie. W tym celu kładą dłonie na stół. Gdy wszyscy będą w stanie gotowości, zdejmują dłonie i zaczyna się sedno gry. Uczestnicy zagrywają pojedyncze karty z ręki na środek stołu. Wszyscy mają wspólny cel – pozbyć się kart z ręki i jednocześnie ułożyć je w stos rosnący, od najniższej wartości grających do najwyższej. Gdzie jest haczyk? Nie obowiązuje żadna kolejność według której gracze wykładają karty, osoba może wyłożyć nawet kilka z rzędu. I jeszcze jedno: porozumiewanie się, sygnały i ujawnianie zawartości kart jest zabronione!

Kiedy ktoś zagra kartę w złej kolejności (np. na stół trafi 15, a inna osoba będzie posiadała jeszcze 11) to gracz z niższą kartą ma za zadanie przerwać partię. Taka pomyłka kosztuje zespół 1 kartę życia i każdy musi odłożyć na bok wszelkie karty z ręki niższe od tej na stole. Grę kontynuuje się na bieżącym poziomie. W dowolnej chwili każdy może też zaproponować skorzystanie z shurikenu i jeśli decyzja zostanie podjęta jednogłośnie, gracze odrzucają po jednej najniższej karcie z ręki.

Kiedy wszystkie karty będą ułożone na stole w poprawnej kolejności, poziom uznaje się za zaliczony. Zbiera się karty z liczbami (użyte również) i tasuje, odsłaniana jest karta z kolejnym poziomem i rozdaje się graczom odpowiednią liczbę nowych kart. Czasem też przejście poziomu niesie nagrodę np. shuriken lub życie. W wersji dla hardkorów karty są wykładane na stół jako zakryte i dopiero po wyłożeniu wszystkich uczestnicy sprawdzają czy (i jak bardzo) się mylili.

W karciance Fox Games występuje pewien paradoks. Gra jest szybka i dosyć krótka, pojedyncze partie zajmują maksymalnie kilkanaście minut. A jednocześnie zasiadanie do niej na jedną rozgrywkę jest kłopotliwe, bo synchronizowanie się graczy to proces zajmujący więcej czasu i lepsze efekty w grze osiąga się po kilkunastu minutach wspólnego dostrajania. Po prostu łatwiej o intuicyjne określenie, jak długo przetrzymywać na ręku konkretne liczby. Co nie znaczy, iż sukces przychodzi łatwo i szybko. Przejście 12 poziomów przy dwóch osobach albo 8 przy czterech to konkretne wyzwanie i pierwszego wieczoru z grą raczej się tego nie osiągnie.

The Mind jest imprezówką, ale bardzo nietypową. Proste reguły i krótki czas łączą się w zabawie, w której lepiej być cicho, jeśli chce się pokonywać kolejne poziomy. Co nie znaczy, że brakuje okazji do śmiechu. Czasem ciężko wytrzymać i nie roześmiać się, gdy ktoś nie wyczuje intencji i będzie żył w przekonaniu, że ma najwyższą kartę ze wszystkich, po czym okaże się, że współgracze mieli parę wyższych. Tak czy owak najistotniejsze jest nieme synchronizowanie grających, przez które rozgrywka bardzo angażuje.

Ocena: 7,0/10

Mechanika: Wolfgang Warsch 
Ilustracje: Oliver Freudenreich
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 15 min.
Wydawca: FoxGames

 

 

 

Say May Name

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.